tabakscuriosa

snuifdoos

galante scene

Snuifdoos van meerschuim met recht opstaande kanten, de voorzijde gebombeerd, de einden kwartrond met een knik overgaand in de lange kanten, het deksel gebombeerd. Deksel gesneden in reliëf rechts van het midden een vrouw aangeklampt door een engelenfiguurtje, links een vaas met een tak waarvoor een putto met pijl en boog, langs de onderrand voorstelling afgezoomd met c-voluten, bladwerk en centraal een schelpvorm. Doos voorzijde in reliëf een cartouche met arcering gehouden door twee putti, eromheen een tabaksvat, tabaksverpakkingen en meer, de korte zijkanten links een cartouche met rocailles en rechts c-voluten met schelpmotief. Montage met verguld zilveren dekselranden met licht golvende binnenranden.

AlgemeenHoogte4,8 cm
Breedte9 cm
Lengte4,9 cm
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeel
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekenverguld
Gebruikssporen slijtage
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Merkteken zilverkeur (ingeslagen, dekselrand)
Jaar 2015
Duidelijk is hier een onregelmatig stuk meerschuim verwerkt met insluitsels. Daaarom zien we aan de achterzijde een gaatje in het meerschuim dat is weggewerkt door hier een eenvoudig bloemmotiefje overheen te snijden, met in de tegenoverliggende hoek hetzelfde motiefje omwille van de symmetrie. De rechter zijkant cirkelvormig uitgeboord en met een nieuw stukje meerschuim ingezet. Een mooi voorbeeld hoe een snijder een oneffenheid in het meerschuim wegwerkte door vervanging met een bruikbaar stukje.
Wat betreft de datering zou deze doos ook achttiende eeuws kunnen zijn. De rococomotieven hebben een zekere zuiverheid, bovendien komt de dekselrand ook tussen 1770 en 1800 voor.
Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Cultuur snuiven, de geheimen van snuiftabak", 27 augustus - 10 december 2016.