APM 218

bodemvondst pijpen

vedelaar, ooievaar

Tabakspijp van klei met ovaalvorm ketel, spoor en rechte steel. Ketel links in reliëf tussen bladertakken een staande vedelaar. Ketel rechts in reliëf eveneens tussen bladertakken staande ooievaar. Ketel steelzijde in reliëf merk WP gekroond. Spoor weerszijden bijmerk Gouds wapenschild met letter s. Ketelnaden met kam afgestreken.

Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaalvorm
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerJan Gerritse de Jong
Merkteken WP gekroond (reliëf, ketel vz.)
Jaar 1966
Provenance Amsterdam, Don Duco
Vindplaats Amsterdam, Westerleestraat, aangevoerde grond, 1966
Uitkomst Friederich formule 40.23.18=16.560 1759 C4FF
Don Duco, Van gidsfossiel tot statusindicator, een persoonlijk relaas van veertig jaar onderzoek naar kleipijpen. Amsterdam, 2009. afb 1. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 5, p , afb 476. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkamer Icon, permanente presentatie, vitrine Gouda, 18 juni 1975 - september 1981.
Leiden, Rijksmuseum van Oudheden, presentatie moderne tijd sectie kleipijpen, 2 februari 1990 - 21 juli 1993.