porseleinen pijpen

dubbelwapen

Tabakspijp van porselein met cilindrische Hongaar stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren zonder omlijsting op een grondlijn staande twee schilden met familiewapens met ertussen een slang, links een staande leeuw en rechts een naakte vrouw met paardenlichaam, wapenspreuken "MUTH KRAFT UND UMSICHT!" en "QUILIBET FORTUNAE SUAE FABER", langs de onderrand links schilderssignatuur "JUNG", ketel keerzijde in zwart opdracht "BURLAGE SEINEM FABER. 1834". Oorspronkelijk witmetalen klepdeksel met lensvormige bovenzijde en driehoekige sluiting in de vorm van een vlinder. Ketel inwendig rond verzamelaarsetiket met "SAMMLUNG DR. H. BERG" en centraal met pen nummer "30".

Jaar 1834

AlgemeenHoogte11 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialennikkel (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalThüringen
PlaatsPlaue
MakerJohann Dietrich Jung
Merkteken "JUNG" (geschilderd, ketel az.)
Jaar 2014
Toeschrijving door Morgenroth is gebaseerd op de schilder Johann Dietrich Jung uit Plaue, Thüringen, een andere lezing spreekt van Schlaggenwald.
Hartmut Berg, Herrn Biedermeiers Rauchvergnügen 23. Oktober 2010. Heidelberg, 2010. p 112, lot 269. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.