porseleinen pijpen

borstbeeld Leonardo da Vinci

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met zes insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren binnen rechthoekige bladgoud omlijsting aankijkend afgebeeld het borstbeeld van Leonardo da Vinci met kunstenaarsbaret, gekleed in een groene buis met bontkraag. Hiel intaglio formaatcijfer "8", steeleind bovenzijde intaglio "F & R". Goudkleuring messing klepdeksel met lensvormige bovenzijde en eenvoudige klemveer. Ketel inwendig rond verzamelaarsetiket met "SAMMLUNG DR. H. BERG" en centraal met pen nummer "299".

AlgemeenHoogte10,7 cm
SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmessing (metaal)
Overige techniekenverguld
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
PlaatsPirkenhammer
Maker Fischer & Reichenbach
Merkteken F & R (intaglio, steel bz.)
Jaar 2014
Portret naar staalgravure van Friedrich Weber (1813-1882) of een algemeen verbreide houtgravure die teruggaan op het schilderij in de Uffizi te Florence. Een vergelijkbare afbeelding in Das Pfennig-Magazin der Gesellschaft zu Verbreitung gemeinnütziger Kenntnisse, nr. 154 van 12-03-1836.
Vgl. APM 21.409 zelfde onderwerp.
Hartmut Berg, Herrn Biedermeiers Rauchvergnügen 23. Oktober 2010. Heidelberg, 2010. p 70, lot 158. Dit exemplaar.
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 42. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.