porseleinen pijpen

portret van een staande vrouw

Tabakspijp van porselein met hoge Hongaarse stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in rechthoekige lijst van bladgoud het kniestuk van een staande vrouw van op de schouders gezien met halflang haar en een muts met bont, een mandje aan de arm, op de achtergrond gordijnen, wandbespanning en een lambrisering. Hiel intaglio formaatcijfer "8", steel bij insnoeringen idem. Steeleind blauwe onderglazuurstreep.

KopHoogte10 cm
SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Afwerking glazuur, meerkleuren, bladgoud
LandDuitsland
Jaar 2013
Provenance Utrecht, nationale verzamelaarsjaarmarkt
Düsseldolf, antiekhandel, 2013
Prachtig geschilderde voorstelling al blijven de handen van de vrouw volstrekt ondermaats.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.