tabakscuriosa

snuifdoos

herdenking slag bij Jena

Snuifdoos van gedrukt hout met ronde platte vorm, deksel in reliëf, de bodem vlak en onversierd, inwendig met roodgetinte schildpad bekleed, een schildpad ring zorgt dat de rand afsluit. Deksel in reliëf links in een wolk vanwaar de Pruisische koning neerkijkt, erboven in reliëf "FREDERIC", rechts een adelaar met sabel in de bek zittend op een kanonsloop waarop "ROSBAK", erboven "IL EST VENU, IL A VU, IL A VAINCU", over de volle breedte een veldslag met soldaten die zich op een schildpad en een schorpioen vervoeren, links boven de troepen "RUSSES", midden boven een stadsgezicht "BERLIN" en rechts pikt een adelaar een vluchtende leeuw in de rug met erboven "ROI D'PRUSSE", onder de afsnede "ALLEGORIE SUR LA BATAILLE D'JENA".

AlgemeenHoogte2,4 cm
Diameter8 cm
Materiaalhout
Techniekgeperst
Kleurlichtbruin
Overige materialenschildpad (dierlijk materiaal)
Gebruikssporen geen
LandFrankrijk
Jaar 2013
Provenance Monster, Boy Hubee
Vlaardingen, collectie Ton Leewis, 1990-2012, nr 8
Parijs, antiekhandel, 1990, prijs Dfl. 850,-
Clare Le Corbeiller (1966) dateert dergelijke dozen in haar boek direct na het plaatsvinden van de slag als actueel object en dus niet als gedenkstuk van een generatie later.
Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Cultuur snuiven, de geheimen van snuiftabak", 27 augustus - 10 december 2016.