kleipijpen

maatpijp "FELICITATIS SINCERES"

Tabakspijp van klei met ovale middelkop ketel, hiel en rechte steel. Ketel steelzijde in reliëf twee ineengeslagen handen met erboven op lint "FELICITATIONS" en eronder, eveneens op een lint "SINCERES", het geheel door bladertakjes omgeven. Vormnaad keerzijde in reliëf afgezoomd met blaadjes. Hielmerk DW. Steel intaglio "GOEDEWAGE GOUDA". Ketel inwendig papieren etiket met "A. KERSSEMAKERS NIJMEGEN" en handgeschreven tekst.met prijs Dfl. 60,-.

Breedte3 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerFirma P. Goedewaagen & Zoon
Modelnummer 259
Handelsnaam gesneden "Felicitations Sincères" DW, 21 duimer.
Merkteken DW (stempel, hiel)
"GOEDEWAGE GOUDA" (intaglio, steel)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1976-2011, nr DD363
Nijmegen, collectie Kerssemakers, <1955-1976
Gemaakt in de oude versie van persvorm 259, de decoratie is minder indringend en op de vormnaad van de roker af ontbreekt nog het makersmerk ES gekroond in parelcirkel.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
's-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, tentoonstelling "Uit verre landen, koffie, thee en andere koloniale waren", 5 juni 2015 - 13 september 2015.