etnografische pijpen

schijfvorm op driehoekige basis

Tabakspijp van catliniet, zogenaamde disk pipe met uiterst vlakke ovaalvormige bovenzijde waarin centraal een cilindrische ketel op een rechte vierzijdige steel, voorbij de pijpenkop in een platte punt toelopend, het manchetgedeelte recht afgesneden zonder profilering. Steeleind weerszijden vier ingesneden evenwijdige lijnen.

Periode 1920 - 1940

AlgemeenHoogte3,2 cm
Lengte14 cm
Diameter8,7 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel disk pipe
Materiaalcatliniet (steen)
Techniekgesneden, geboord
Kleurrood
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalMississippi
VolkIndianen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1967-2011, nr AB120 (oud nr 2.19)
Burlington, Wisconsin, collectie E.K. Petrie, -1967
Aantekeningen Brongers: Afkomstig van de boven- of centrale Mississippi vallei, behoorde toe aan het opperhoofd Standing Eagle. Disk-pipes werden gebruikt in de gebieden Upper en Central Missisippi Valley. Het oudste gebied is vermoedelijk Wisconsin, waar een opvallend groot aantal exemplaren is gevonden. Deze pijpen worden reeds in pre-Columbiaanse grafkelders aangetroffen en als een zeer oude pijpsoort beschouwd.
Mechelen, Centrum voor Speelgoed en Volkskunde, tentoonstelling "Hij die geen pijpje roken kan", 15 november 1985 - 15 oktober 1986.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine Amerikaanse Indianenpijpen, v.a. 2011.