varia objecten

vertegenwoordigersdoos

monsterdoos voor tabaksproducten

Monsterdoos voor tabaksproducten van karton, aan de buitenzijde beplakt met donkerrood marokijnleer, inwendig bedrukt papier, fors rechthoekig formaat scharnierend op de halve dikte met twee gelijke compartimenten gesloten door messing haakjes, iedere helft bestaat weer uit twee compartimenten van gelijke dikte afgedekt door kleppen, na openvouwen op de twee eerst platten roze velden waarop het complete verpakkingsmerk van Lehmann met als merk Muiderpoort, tweede maal opengeslagen vier grote veldvullende litho's met vier verschillende borstbeelden aankijkend afgebeeld van modieuze vrouwen, van links naar rechts met signaturen "H. GREVEDON 1833" en langs de onderrand "PAUVRE JEUNE HOMME!" en "POOR YOUNG MAN!" en rechts onder drukkerssignatuur "LITH. DE LEMERCIER", tweede alleen links onder signatuur "H. GREVENDON 1832", derde als tweede en de vierde met signatuur "H. GREVEDON" het jaartal mogelijk afgeplakt, achter deze compartimenten uiterst links een groot vak voor twintig vierkante doosjes voor snuiftabaksmonsters (2 ontbreken) met roze deksel met groen etiketje met opschrift, tweede compartiment vier (van de 16) rechthoekige doosjes met blauw deksel met kerftabak, de rechter helft van de mondsterdoos voor sigaren met links negen vakken (een dubbel) en rechts tien vakken voor sigaren, de vier kleppen of platten aan de keerzijde ondersteboven beplakt met etiketten en vignetten van de soorten en merken.

AlgemeenHoogte34,5 cm
Breedte28 cm
Overige afmetingen lengte in geopende toestand: 121 cm
Materiaalkarton (papier)
Technieklithodruk, gebonden
Kleurmeerkleuren
Overige materialenleer (dierlijk materiaal), messing (metaal), papier
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam
Maker #1Wolff Lehmann (tabakshandelaar)
LandFrankrijk
PlaatsParijs
Maker #2Henri (Pierre Louis) Grevedon (lithograaf)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1980-2011, nr AA82 (oud nr 5186)
Amsterdam, mevrouw C.B. Ariens Kappers-von Hunteln, 1980
Amsterdam, K.W. Lehmann, c. 1978
De merken aan de binnenzijde van de kleppen zijn ondersteboven geplakt en verraden de functie als vertegenwoordigerskoffer of presentatiedoos, de fabrikant stond achter de doos en kon de soortnamen omdat deze ondersteboven waren geplakt gemakkelijk lezen.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Monsterdoos Lehman. Dit exemplaar.
Breda, Turfschip, tentoonstelling "Toeback-Tabak", 11-20 april 1981.
Zug (Zwitserland), tentoonstelling "Das Niemeyer Tabak Museum", 30 augustus 1994 - 3 november 1994.