tabakscuriosa

pijpenkas

zogenaamd geheim slot

Pijpenkas van hout met ovaalvormig keteldeel met overlangs klepdeksel, rechte steel met knopje aan eind. Houtwerk gesneden met eenvoudige repeterende bladmotieven op een dubbel gearceerd fond, opgesierd met messing beslag met over de klep een baan waarop drie ornamentjes die een geheim slot verbeelden, steel zeskantig in twee partijen, de eerste recht, de tweede getordeerd, de randen afgezet met gedraaid messingdraad. Messing plaatscharnier met onregelmatige vorm vastgezet met tweemaal twee schroefjes.

AlgemeenHoogte6,5 cm
Lengte24,5 cm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen slijtage
LandBelgië
Regio nationaalVlaanderen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1963-2011, nr DD379
Middelstum, collectie G.A. Brongers, -1963
Georg Alfred Brongers, Pijpen en tabak. Bussum, 1964. p 95. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, winkeletage.
Mechelen, Centrum voor Speelgoed en Volkskunde, tentoonstelling "Hij die geen pijpje roken kan", 15 november 1985 - 15 oktober 1986.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "De pijp op reis, versierde pijpenkassen uit de Niemeyer collectie", 15 juni - 31 juli 2011.