tabakscuriosa

pijpenkas

portret met scheve mond

Pijpenkas van hout met ovaalvormige figurale ketel, markering naar rechte steel afgesloten met messing busje. Keteldeel kop van een man met scheve mond en knipoog, steel in banen geometrisch versierd en halverwege opengewerkt met vier druppelvormen. Ten behoeve van de hiel van de pijp heeft de gebruiker de kas aan de binnenzijde iets uitgevijld. Ketel bovenzijde messing plaatscharnier.

AlgemeenHoogte7 cm
Lengte27 cm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen gebruikt
LandBelgië
Regio nationaalVlaanderen (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1970-2011, nr AA327
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 91 (derde van boven). Dit exemplaar. Bijschrift: Een Vlaamse houder met een Uilenspiegel-achtige kop en opengewerkte steel.
H.R. Tupan, Wolken van Genot, een cultuurhistorisch overzicht van het tabaksgebruik in Nederland. Assen, 1983. p 70. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijpfoudraal, vruchtenhout, 18e eeuw. Gedurende de 18e en 19e eeuw bleven dergelijke foudraals in zwang om de broze kleipijp tegen breuk te beschermen.
Saint-Claude, tentoonstelling "La Pipe de Saint-Claude", 4 juli 1970 - 1 oktober 1970.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Breda, Turfschip, tentoonstelling "Toeback-Tabak", 11-20 april 1981.
Assen, Provinciaal Museum van Drenthe, tentoonstelling "Wolken van Genot", 1983-1984.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "De pijp op reis, versierde pijpenkassen uit de Niemeyer collectie", 15 juni - 31 juli 2011.