tabakscuriosa

tabaksdoos

"GEY BOEREN MOET DE KOEYE MET AARDE DIGT BEDELVEN ..."

Tabaksdoos van messing met langwerpig model met afgerond deksel en afgeronde bodem en rechte opstaande zijkanten, de einden halfrond. Deksel gegraveerd in een liggend ovaal met afgesneden boven- en onderzijde een boerenstal waaruit een zieke koe getrokken wordt, rechts op de achtergrond worden dode koeien begraven, in twee cirkelvormige medaillons links en rechts "GEY BOEREN MOET DE KOEYE" en "MET AARDE DIGT BEDELVEN", de einden met cirkelvormige takken met gekrulde bladeren, bodem dezelfde indeling met in het ovaal voor een boerenhoeve een slachtpartij van koeien, in de medaillons "EN NIET MEER DAN DE HUYT" en "BEHOUDE VOOR U SELVEN", de opstaande rand met eenzelfde slingerende bladerrank met getande bladeren. Vierkakige scharnier.

AlgemeenHoogte4,1 cm
Lengte17,2 cm
Materiaalmessing (metaal)
Techniekgegraveerd
Kleurgeel
Gebruikssporen slijtage
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsAmsterdam (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, nr AA332 (oud nr 7.7)
Middelstum, collectie G.A. Brongers, -1963
Volgens Brongers gemaakt in Amsterdam tussen 1719 en 1726 toen de veepest heerste, de prent op de bodem (Rijksmuseum, Amsterdam) werd echter in 1745 uitgebracht, zodat de datering later moet zijn.
Don Duco, De Hollandse tabaksdoos. Amsterdam, 2012. cat. 17. Dit exemplaar.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, vitrine 4, 1964-1974.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Curieuze tabaksdozen uit twee eeuwen, bijzondere dozen uit de Niemeyer collectie", 15 september - 31 oktober 2011.