tabakscuriosa

tabaksdoos

schildpad in zilver gemonteerd

Tabaksdoos van zilver en schildpad met licht gebolde bodem en deksel gevat in een opstaande rand van zilver, langs de inzet gekarteld, de opstaande zijkant gegraveerd met bladertakken, centraal een familiewapen met keper en drie klaverbladen, aan de zijde er tegenover een groteske maskerkop, de kopse zijden links een staande leeuw met sabel en rechts de Maagd met staf met vrijheidshoed in de Hollandse tuin. Zonder scharnier.

AlgemeenBreedte8 cm
Lengte9,6 cm
Dikte4,4 cm
Materiaalschildpad (dierlijk materiaal)
Techniekgedrukt materiaal
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekengegraveerd
Overige kleurenblank
Gebruikssporen geen
LandNederland
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1980-2011, nr DD144
Brongers dateert de doos op c. 1700 en vermeldt als wapen dat van het geslacht Van der Meers.
Don Duco, De Hollandse tabaksdoos. Amsterdam, 2012. afb 7. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 1, p , afb 47. Dit exemplaar.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Breda, Turfschip, tentoonstelling "Toeback-Tabak", 11-20 april 1981.
Schoonhoven, Nederlands Zilvermuseum, tentoonstelling "Designed by Nature", 4 oktober 2018 - 10 juni 2019.