meerschuim pijpen

sigarenpijp

staande naakte vrouw met hond

Sigarenhouder van meerschuim met hoornvormige ketel met hielmarkering, rechte tige. Steel in hoogreliëf staande naakte vrouw als Diana met jachthoorn over de rechter schouder, een pijlenkoker op de rug en een boog in haar linkerhand de punt rustend voor haar voeten, erachter een liggende jachthond, steel onderzijde een geschulpt blad dat als hielmarkering omkrult. Montage met messing bandje en barnstenen roer met afgeplat eind en knoop, ingekort. Bijbehorend foedraal van hout met aan de buitenzijde donkerrood leer, inwendig witte fluweel en witte zijde.

Periode 1880 - 1900

AlgemeenHoogte7,5 cm
Lengte15 cm
SteelLengte4,5 cm
Lengte totaal10 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeel
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1975-2011, nr AA947 (oud nr 95/3189/1.04)
Fanny Kelk, Gebruiken rond 'n exotisch genotsmiddel: Geschiedenis van de toebak in 't Nederlands Tabacologisch Museum. Panorama, /, 1969. p 16. Dit exemplaar (spiegelbeeldig).
H.R. Tupan, Wolken van Genot, een cultuurhistorisch overzicht van het tabaksgebruik in Nederland. Assen, 1983. p 73. Dit exemplaar. Bijschrift: Sigarenpijpje,meerschuim, middel 19e eeuw, met barnstenen mondstuk.
Assen, Provinciaal Museum van Drenthe, tentoonstelling "Wolken van Genot", 1983-1984.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.