meerschuim pijpen

sigarenpijp

borstbeeld historische persoon

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, vlakke onderzijde en oplopende licht gebogen steel. Ketel borstbeeld van een man in historische dracht met snor en puntige sik, op zijn hoofd een muts met verdikte rand en aan de voorzijde een verentooi met speld, molensteen kraag en borstbeeld met ketting en kruis. Oorspronkelijk barnstenen roer met afgeplat eind, om mondstuk door de roker een touwtje gewikkeld.

Periode 1880 - 1900

AlgemeenHoogte8,1 cm
SteelLengte5,5 cm
Lengte totaal12,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleuroranjebruin
Overige materialenbarnsteen (steen), metaal
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1963-2011, nr 720
Middelstum, collectie G.A. Brongers, 1948-1963
Borculo, collectie Luijmes, <1940-1948
Vgl. APM 21.884 variant met hetzelfde voorbeeld maar iets andere interpretatie in hoed, veer, kraag, hanger en borstbeeld.
Georg Alfred Brongers, Nicotiana tabacum; The History of Tobacco And Tobacco Smoking in the Netherlands. Groningen, 1964. p 221. Dit exemplaar.
H.R. Tupan, Wolken van Genot, een cultuurhistorisch overzicht van het tabaksgebruik in Nederland. Assen, 1983. p 74. Dit exemplaar. Bijschrift: Sigarenpijpje, meerschuim, midden 19e eeuw, met barnstenen mondstuk.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Assen, Provinciaal Museum van Drenthe, tentoonstelling "Wolken van Genot", 1983-1984.