meerschuim pijpen

sigarenpijp

zwijnskop

Sigarenhouder van meerschuim met hoge slanke ketel, uitstaande schijfvormige filtrand, figurale onderzijde en oplopende steel met schijfvormige manchet. Ketelbasis in hoogreliëf een zwijnskop met geopende bek. Montage met zilveren filtband en manchetband met borgoog. Bijbehorend foedraal van hout aan de buitenzijde bekleed met bruin leer, inwendig blauwe fluweel en blauwe zijdesoort met goudpreeg in rechthoek "JOS DOLEZAL PRAHA 749-II PRAG JURGMANNOVA TR.".

Periode 1880 - 1900

AlgemeenHoogte8,2 cm
SteelLengte8,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel hoog
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgedraaid (draaibank), gesneden
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal), hout, leer (dierlijk materiaal), stof (textiel)
Regio internationaalOost-Europa
LandTsjechië
Regio nationaalPraag
PlaatsPraag
MakerJos Dolezal
Merkteken "JOS DOLEZAL PRAHA 749-II PRAG JURGMANNOVA TR." (goudpreeg, etui inw.)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1975-2011, nr 728
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.