meerschuim pijpen

wapen in rocaille schild

Tabakspijp van meerschuim met Hongaar ketel met uitstaande vlakke filtrand, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel naar schijfvormige manchet. Ketel voorzijde in reliëf wapenschild in rocaillevorm met wapen in twee kwartieren omgeven door bladwerk. Oorspronkelijke montage met zilveren filtring met gegraveerd "ESTERHAZY CARLSBAD DEN 17 AUGUST 1829" waarin een koepelvormig klemdeksel met als bekroning een zittende hond, met borgketting naar zilveren manchetring met plaat waarop gegraveerd "T52", tweede zilveren ketting voor steelborg.

AlgemeenHoogte10,2 cm
SteelLengte6,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgedraaid (draaibank), gesneden
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekengesmeed
Overige kleurenblank
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1966-2011, nr 413
Wenen, antiekhandelaar, 1966
Hermanuv Mestec, <1966
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.