meerschuim pijpen

wapen gehouden door staande panters

Tabakspijp van meerschuim met hoge Hongaar ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde in reliëf gekroond wapenschild gehouden door staande panters, het schild gevierendeeld met staande en liggende balken, langs de onderrand en wingerdtak. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met gedrukte gewerkte randen en trommelvormig deksel met vlakke bovenzijde, zilveren manchetring met borgoog. Dekselring ingeslagen zilvermerken meesterteken "JP". Bijbehorend foedraal met open keteldeel, de buitenzijde in bruine leer, inwendig crème zeemleer.

AlgemeenHoogte14,5 cm
KopHoogte13 cm
SteelLengte7,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Hongaar
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Techniekgedraaid (draaibank), gesneden
Kleurivoorwit
Overige materialenzilver (metaal), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Afwerking gemonteerd
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk (?)
Merkteken "JP" (meesterteken, ingeslagen, dekselring)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1966-2011, nr AA525
Wenen, antiekhandelaar, 1966
Hermanuv Mestec, <1966
Amersfoort, museum Flehite, tentoonstelling "Tabakorama", 18 maart - 30 september 1969.
Leiden, museum De Lakenhal, tentoonstelling "Tabakorama", 15 oktober - 28 november 1971.