houten pijpen

staande man naast afgeknotte zuil, vis met krulstaart

Tabakspijp van hout met Ulm model ketel, ronde onderzijde en oplopende steel met manchet. Ketel voorzijde een staande man links naast een afgeknotte gecanneleerde zuil waarop een helm staat, een leeuw ligt rechts naast de zuil, steel een vis met de geopende bek bij de manchet, de staart in krullen aan de ketelbasis, tussen ketel en steel een vogel, de staart op de ketel, de snavel bij de manchet.Montage met zllveren klepdeksel met knorren en s-vormige sluitveer, een balletje op de deksel, steel met hoge steelinlaat.

AlgemeenHoogte12 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulm
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal)
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1965-2011, nr AA556
Eenvoudig exemplaar, de decoratie slaafs nagesneden van vroegere en vooral betere voorbeelden, let op de sullige uitvoering van de vogel. Ook het zilverwerk oogt later en is vermoedelijk elders gemaakt.
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.