porseleinen pijpen

dambord, Leda en de zwaan

Tabakspijp van porselein met cilinderstummel ketel, puntige hiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel en steel over donkerblauw fond een patroon van gouden dambord, de ketelbasis en steel effen goud. Oorspronkelijk verguld bronzen klepdeksel met gestanst liggende ovaal waarin Leda en de zwaan, steelzijde borgoogje.

Gewicht56 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel cilinderstummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenormoulu (metaal)
Afwerking glazuur, bladgoud
LandDuitsland
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, zonder nummer
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1955-1963
Sigarenmerk Caresco brengt c. 1965 een serie van 24 sigarenbanden met porseleinen pijpenkoppen, deze pijpenkop is er één van.
Georg Alfred Brongers, Nicotiana tabacum; The History of Tobacco And Tobacco Smoking in the Netherlands. Groningen, 1964. p 205. Dit exemplaar. Bijschrift: Decorated porcelain empire pipe-bowl.
Georg Alfred Brongers, Porseleinen pijpekoppen in het Niemeyer Nederlands Tabacologisch museum te Amsterdam en Groningen. LochemMaandblad Antiek, V/3, 1970. p 155, afb 9. Dit exemplaar.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, tuinkamer ingebouwde kast, 1964-1974.
Zwolle, Provinciaal Overijssels Museum, tentoonstelling "Van Gouwenaar tot bruyèrepijp, het tabaksgebruik in Nederland 1600-1900", 1 december 1979 - 20 januari 1980.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.