porseleinen pijpen

borstbeeld vrouw "PAULIENE"

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met zes insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd een vrouwenborstbeeld met naar links gedraaide nek, het haar opgestoken in een knot op het hoofd, gedecolletteerd met een strik op de boezen, langs het borstbeeld "PAULIENE". Steeleind blauwe onderglazuurstreep. Oorspronkelijke montage met vlak verguld klepdeksel, verder bruinzwarte geribde buffelhoornen zak en opgaande gecanneleerde steel van zwart hoorn met buffelhoornen montage, slap met ringen en gebogen roer met vier knopen.

Lengte totaal64 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), verguld metaal (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 12 januari 1964-2011, nr 314
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1951-1963
Conservator Helperi Kimm vond dit de belangrijkste porseleinen pijp in de Niemeyer collectie.
Vgl. APM 08.548 vergelijkbare voorstelling maar in een povere schildering.
Sigarenmerk Caresco brengt c. 1965 een serie van 24 sigarenbanden met porseleinen pijpenkoppen, deze pijpenkop is er één van.
Georg Alfred Brongers, J.A. Brongers, Tobacco In Art And Literature. The Shell Magazine, /, 1952. p 298, groepsfoto. Dit exemplaar.
Georg Alfred Brongers, Pijpen en tabak. Bussum, 1964. t.o. p 64. Dit exemplaar.
Georg Alfred Brongers, Porseleinen pijpekoppen in het Niemeyer Nederlands Tabacologisch museum te Amsterdam en Groningen. LochemMaandblad Antiek, V/3, 1970. p 155, afb 9. Dit exemplaar.
Amsterdam, World Tobacco Congress, tentoonstelling 17-30 september 1951. Catalogus nr 222.
Amsterdam, Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum, vitrine 5, 1964-1974.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Saint-Claude, tentoonstelling "La Pipe de Saint-Claude", 4 juli 1970 - 1 oktober 1970.
Breda, Turfschip, tentoonstelling "Toeback-Tabak", 11-20 april 1981.