porseleinen pijpen

borstbeeld vrouw met tulband

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vier insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in meerkleuren binnen rechthoekig kader van bladgoud aankijkend afgebeeld het borstbeeld van een vrouw met muts van gedrapeerde doek met drie afhangende kwasten, met de linkerhand houdt zij een met bont gevoerde lap tegen de boezem. Hiel intaglio formaatcijfer "9". Steel in blauw streep en "PFS". Oorspronkelijk witmetalen klepdeksel met vlakke bovenzijde, inwendig intaglio "HENNIGER & CO NEUSILBER COELN" rondom nauwelijks zichtbare adelaar.

Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenwitmetaal (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBeieren
PlaatsSchney
Maker #1Porzellan Faktur Schney
LandDuitsland
Regio nationaalNoordrijn-Westfalen
PlaatsKeulen
Maker #2 Henniger & Co (beslagmaker)
Merkteken "PFS" + streep (intaglio met cobalt, steel oz.)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1963-2011, nr 429
Middelstum, collectie G.A. Brongers, <1951-1963
Vgl. APM 18.294 zelfde schildering in ander kleurenpalet.
Sigarenmerk Caresco brengt c. 1965 een serie van 24 sigarenbanden met porseleinen pijpenkoppen, deze pijpenkop is er één van.
Georg Alfred Brongers, Porseleinen pijpekoppen in het Niemeyer Nederlands Tabacologisch museum te Amsterdam en Groningen. LochemMaandblad Antiek, V/3, 1970. p 152, afb 3. Dit exemplaar (toegeschreven aan Berlijn).
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 157. Dit exemplaar. (Abusievelijk toegeschreven aan KPM, c. 1830.)
Amsterdam, World Tobacco Congress, tentoonstelling 17-30 september 1951. Catalogus nr 259.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Groningen, Noordelijk Scheepvaartmuseum, tentoonstelling "Land van Belofte, Prostitutie in het A-Kwartier", 16 december 2016 - 2 april 2017.