porseleinen pijpen

staande generaal

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met zes insnoeringen. Ketel voorzijde in Camaïeu ofwel in monochrome bruintintenin geschilderd tegen een nauwelijks gelige achtergrond een staande generaal leunend op een stok met pet in de hand, met de linkerhand wijzend op een sokkel waarop het wapen van Zwitserland en een tweede heraldische wapen en de jaartallen "1828-1840" en daaronder "AUF WIEDERSEHEN", op de achtergrond een landschap met rivier. Hiel bladgoud. Steeleind blauwe onderglazuurstreep. Oorspronkelijke montage met vlak witmetalen klepdekseltje, aan de binnenzijde gestanste adelaar met gespreide vleugels en rondschrift "HENNIGER & CO NEUSILBER".

Jaar 1840

SteelLengte3,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenwitmetaal (metaal)
Afwerking glazuur, grisaille
LandDuitsland
Regio nationaalBerlijn (deelstaat)
PlaatsBerlijn
Maker #1Königliche Porzellan Manufaktur (?)
LandDuitsland
Regio nationaalNoordrijn-Westfalen
PlaatsKeulen
Maker #2 Henniger & Co (beslagmaker)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1980-2011, nr AB385
Georg Alfred Brongers, Porseleinen pijpekoppen in het Niemeyer Nederlands Tabacologisch museum te Amsterdam en Groningen. LochemMaandblad Antiek, V/3, 1970. p 151, afb 2. Dit exemplaar.
Bep van der Linden-Nijdam, Pijpen: rookinstrumenten van oudsher Tabaksdozen: fraaie bergplaatsen voor het dure produkt. Kunst- & Antiekrevue, VI/4, 1980. p 23. Dit exemplaar. Bijschrift: Porseleinen pijpekop, Meissen. Niemeyer Ned. Tabacologisch Museum, Groningen.
Zwolle, Provinciaal Overijssels Museum, tentoonstelling "Van Gouwenaar tot bruyèrepijp, het tabaksgebruik in Nederland 1600-1900", 1 december 1979 - 20 januari 1980.
Wilhelmshaven, Wilhelmshavener Küstenmuseum, tentoonstelling "Schöne alte Porzellanpfeifen - 1750 bis 1900", 28 augustus 1982 - 12 september 1982.