porseleinen pijpen

zittende hond

Tabakspijp van porselein met figurale ketel, aangegoten zak en opgaande steel verwijdend tot manchet. Ketel een zittende hond, de kop van het dier is deksel van de pijpenkop, de hond geelbruin met bruine vlekken, zittend op een komvormig voetstuk met knorren, de steel als een rattenstaart onder de komvorm langs. Beschildering in bruintinten met accenten in groen en rood.

AlgemeenHoogte10,2 cm
SteelLengte6,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenmetaal
Overige techniekenverguld
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBohemen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, <1970-2011, nr 426
André-Paul Bastien, La pipe. Parijs, 1973. afb 142 (rechts). Dit exemplaar.
André-Paul Bastien, Von der Schönheit der Pfeife. München, 1976. afb 142 (rechts). Dit exemplaar.
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 143. Dit exemplaar. Bijschrift: Porseleinen pijpekop in de vorm van een hond. Ongemerkt Duits porselein, eerste helft 19e eeuw.
Anoniem, The Niemeyer Tobacco Museum in Groningen. TJI Tobacco Journal International, /6, 1978. p 404. Dit exemplaar. Bijschrift: Porcelain pipe-bowl in the shape of a sitting dog. German faience, late 18th or beginning 19th century.
Georg A. Brongers, 60 pijpen uit de collectie van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum. Groningen, 1981. p 34. Dit exemplaar.
Saint-Claude, tentoonstelling "La Pipe de Saint-Claude", 4 juli 1970 - 1 oktober 1970.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.