etnografische pijpen

vogel

Tabakspijp van steen met licht trechtervormige ketel staande op een vierzijdige figurale steel die na de ketel doorloopt. Ketel onversierd. Steel gevormd als een vogel, de kop met snavel van de roker af, de staart is het steeleind, de vleugels aan weerszijden ingekrast, de poten aan de onderzijde halverwege de steel.

AlgemeenHoogte8 cm
Lengte14 cm
Gewicht313 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalsteatiet (steen)
Techniekgevijld
Kleurdonkergroen
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalNorth Carolina
VolkIndianen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1967-2011, nr AA199
Burlington, Wisconsin, collectie E.K. Petrie, -1967
Georg A. Brongers, 60 pijpen uit de collectie van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum. Groningen, 1981. p 9. Dit exemplaar. Bijschrift: Pijp, steatite in de vorm van een havik, Adena-cultuur, Tenesee, U.S.A. c. 100 na Chr.
Gustav Casparek et al., Von der Leidenschaft des Pfeifenrauchers. Bielefeld, 1984. p 22. Dit exemplaar. Bijschrift: Steatit-Pfeifen (Speckstein) diese in Gestalt eines Vogels, waren ursprünglich sehr häufig mit Elfenbein, Muscheln onder Edelmetall besetzt. Diese stammt aus Nord-Carolina; 16. oder 17. Jahrhundert.
Ralph Plum, ed., La passion de la pipe, fumée et fumeurs. Bielefeld, 1984. p 22. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Vogel uit steatiet. Dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, zolder.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken bij de Amerikaanse Indianen, voorhistorische pijpen uit de Niemeyer collectie", 1 augustus - 14 september 2011.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine Amerikaanse Indianenpijpen, v.a. 2011.