etnografische pijpen

dubbele tubular met ring

Tabakspijp van steatiet met lang buisvormig tubular model, de twee ketels naar beide zijden licht ovaal tot trechtervormig, gescheiden door een dubbele reliëfring ieder afgewerkt met een baan ingekraste kruisjes. Onder de filtrand eenvoudige ingekraste concentrische lijn, de filtrand zelf met kleine dwarse streepjes. Cirkelvormige papieren etiket met "T 36 MARION COUNTY, ALA".

Periode 1400 - 1700 (?)

AlgemeenLengte25,7 cm
Diameter3,8 cm
KopHoogte10 cm
Pijptype buisvorm
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalsteatiet (steen)
Techniekgepolijst
Kleurzwart
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalAlabama
VolkIndianen
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1967-2011, nr AA198 (oud nr 2.25)
Burlington, Wisconsin, collectie E.K. Petrie, <1960-1967
Bijschrift bij Niemeyer: Buispijp van steatiet (serpentijnsteen), vermoedelijk pre-columbiaans, Marion County, Alabama, U.S.A.
Georg A. Brongers, 60 pijpen uit de collectie van het Niemeyer Nederlands Tabacologisch Museum. Groningen, 1981. p 16. Dit exemplaar. Bijschrift: Dubbel-conische pijp, zandloper type, Marion county, Alabama, N. Amerika, 16e-17e eeuw. Vervaardigd uit steatite.
Don Duco, Aanwinsten uit het Niemeyer Tabaksmuseum. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 8/15, 2011. Afbeelding en bespreking van dit exemplaar.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, zolder.
Mechelen, Centrum voor Speelgoed en Volkskunde, tentoonstelling "Hij die geen pijpje roken kan", 15 november 1985 - 15 oktober 1986.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine Amerikaanse Indianenpijpen, v.a. 2011.