prehistorische pijpen

penis-testes pijp

Tabakspijp gesneden uit natuursteen met figurale ketel en korte conische steel. De pijp de vorm van een penis en testes, de eikel het mondstuk. Ketel inwendig cilindrisch ingeboord met een ronde bodem en recht rookkanaal

Periode 300 vChr. - 100

AlgemeenHoogte6,3 cm
Lengte8 cm
SteelLengte3,5 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalvulkaansteen? (steen)
Techniekhandvorm
Kleurroodbruin
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
VolkJalisco
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1982-2011, nr DD004
Tilburg, Ted van Dijck, c. 1982
T. Helperi Kimm, Van den toeback; roken, snuiven, mode & schoonheid. Groningen, 1988. p 8. Dit exemplaar. Bijschrift: Penis-testespijp; grafvondst Teocaltiche, grensgebied Jalisco-Zacatecas, ca. 150 v. Chr., natuursteen. De Indianen legden een onverhuld verband tussen pijp en erotiek.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1982-2010, zolder.
Deventer, Museum De Waag, tentoonstelling "Van den Toeback, roken, snuiven, mode & schoonheid", 6 oktober 1988 - 20 november 1988.