prehistorische pijpen

Tobacco pipe

platvorm, onversierd

Tabakspijp van aardewerk met wijde trechtervormige ketel op rechte steel, achter de ketel vlak driehoekig platvorm, ketelbasis naar weerszijden een sosort hielvorm, om de ketelbasis een opgeknede lijn die tot eenderde de steel doorloopt en eindigt in een knopje. Ketel en steel bedekt met gepolijste donkerrode engobe.

AlgemeenHoogte3,6 cm
Lengte22 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel komvorm
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurroodbruin
Afwerking engobe, donkerrood
ContinentNoord-Amerika
Regio internationaalCentraal-Amerika
LandMexico
VolkMixteken
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, c. 1975-2011, nr AB119
Tilburg, Ted van Dijck, c. 1975
Ted van Dijck, Eeuwenoude Indiaanse pijpen in een Nederlands museum, Dl. I & II. Antiekwereld, III/11 & 12, 1978. II, p 8, afb 3. Dit exemplaar. Bijschrift: Tzintzuntzan-pijp, 16e eeuw.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2006, zolder.
Amsterdam, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken bij de Amerikaanse Indianen, voorhistorische pijpen uit de Niemeyer collectie", 1 augustus - 14 september 2011.