pijpen overige materialen

zilvermontage, dierenbotje als roer

Tabakspijp van steen met ovale ketel, hiel en rechte insteeksteel met afgedund eind. Onversierde roodachtig gemarmerde steensoort. Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met lensvormige klep met centraal een balletje. Oorspronkelijk roer van dierenbot gemonteerd in zilver met een afschroefebare vochtsluis aan het aanzetstuk met knorren op het gedrukte balletje, de steel met zilveren kettinkje gemonteerd, links een pijpenwroeter in de vorm van een lang dun zwaard, voorzien van een zwart buffelhoornen mondstuk.

AlgemeenLengte20 cm
Lengte totaal15,5 cm
Gewicht60 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel ovaal
Materiaalmarmer (steen)
Techniekgeslepen
Kleurroodachtig
Overige materialenzilver (metaal), buffelhoorn, dierenbot (dierlijk materiaal)
Afwerking gemonteerd
LandDuitsland
Regio nationaalRijnland-Palts
PlaatsIdar-Oberstein (?)
Jaar 2010
Provenance Londen, veilinghuis Christie's, lot 618
Letchmore Heath, Trevor Barton sr., <1970-2008
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. november 2010, nr 114. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
's-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, tentoonstelling "Uit verre landen, koffie, thee en andere koloniale waren", 5 juni 2015 - 13 september 2015.