tabakscuriosa

tabaksdoos

schild schildpad, gemonteerd

Tabaksdoos van messing en schildpad met een ovaalvorm met vlakke bodem en verticale wand, de deksel een gebold schild van een waterschildpad, tweekakige scharnier op de kopse zijde, aan de scharnier een nok met ring om aan de gordel te dragen, inwendig een conische pijpenstopper.

AlgemeenHoogte5,1 cm
Breedte5 cm
Lengte7,5 cm
Materiaalschildpad (dierlijk materiaal)
Techniekgesmeed
Kleurbruin, geel
Overige materialenmessing (metaal)
Gebruikssporen geen
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland (?)
Jaar 2010
Provenance Londen, veilinghuis Christie's, lot 707
Letchmore Heath, Trevor Barton sr., <1975-2008
Dr. Sabine Fellner et al., Die lasterhafte Panazee; 500 Jahre Tabakkultur in Europa. Wenen, 1992. p 60, cat I/59. Dit exemplaar (abusievelijk gedateerd eind 16e eeuw).
Sarah Yates, Miller's Smoking Accessories; A Collector's Guide. Londen, 2000. p 10. Dit exemplaar.
Anoniem, The Pipeman's Companion. Bristol, 2000. p 53. Dit exemplaar. Bijschrift: This English tortoiseshell tobacco container dates from 1580.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Tabaksdoos met schildpadpantser. Dit exemplaar.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die lasterhafte Panazee", 11 juni 1992 - 4 oktober 1992.