bodemvondst pijpen

portret stadhouder-koning Willem III

Tabakspijp (of presentatiepijp) van klei met grote trechtervormige ketel, hiel en rechte steel. Ketel het hoofd van stadhouder-koning Willem III met pruik met knopvormige krullen, kleine snor, op de steelovergang een strik met jabot. Ketel rechts aangeknede vleugelvorm als uitbreiding van de pruik (de linker zijde afgebroken) met aan de steelzijde twee rijen ingedrukte cirkels, de keerzijde onversierd. Steel bovenzijde in reliëf vijf knoopjes van een jas en een omgaand bandje. Ketel inwendig sporen van een opgeknede kroon.

Gewicht230 gram
Pijptype steelpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekdrukvorm
Kleurwit
Afwerking handmatig
LandNederland
Regio nationaalZuid-Holland
PlaatsGouda
MakerHendrick Jansz. Sprot
Merkteken HIS (reliëf, hiel oz.)
Jaar 2010
Provenance Weesp, Dolf Kellens
Vindplaats Diemen, Diemerdijk, stortlaag (steel in 2008 van dezelfde vindplaats), 2004
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: De stadhouder als feestpijp. Dit exemplaar.
Don Duco, De stadhouder als feestpijp. Amsterdam, 2011. afb 1a-j. Dit exemplaar.
Don Duco, aaaDe Nederlandse kleipijp, handboek voor het determineren. Amsterdam, 2024. hfst 6, p , afb 309. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Lang leve Oranje!, 200 jaar Koninkrijk, Oranje en de pijpmakerij", 3 april - 15 augustus 2013.