tabakscuriosa

pijpenkas

koperbeslag, rijmpje

Pijpenkas van hout met ovaalvormig keteldeel met overlangs klepdeksel waaraan een hielvormige knop, rechte steel met knoop en knopje aan het eind. Houtwerk zonder versiering, opgesierd met messing beslag langs de randen van de klep, de scharnier, verder in vijf banden om de steel en met ornamenten, verder messing nagels en geometrische stukjes zaagwerk. Sluiting gegraveerde tabaksplant en datering 1768. Dekselranden gegraveerd opschrift "NICHT SOOTER SINT MEN IN DE TRAWE, ALLES LIEFDE JUSKEN MAN EN FRAWE, WAT DAT MEN DE TRAWE VERSMAAT, DAT IS DAT LANDT IN CUAADEN STAAT".

Jaar 1768

AlgemeenLengte26,1 cm
Materiaalnotenhout (hout)
Kleurbruin
Overige materialenmessing (metaal)
Afwerking beslag
Gebruikssporen slijtage
LandNederland (?)
Jaar 1984
Provenance Alphen aan den Rijn, mevrouw W. Strik
Leeuwarden, particulier bezit, 1963-1984
Vgl. APM 22.312 uit dezelfde werkplaats.
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine bodemvondsten, december 1984 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 2, 2001-2012.