opiumpijpen

opiumpijp

gedreven zilver en ivoor

Opiumpijp van ivoor met steel bestaande uit drie segmenten met twee knoppen als eind, op de vier lassen gedreven zilveren banden, twee brede met geslingerde tak met bladeren en twee smalle aan de einden met meanderband. Zadel van gedreven zilver met links onder twee Chinezen in een landschap, verder bloesemtakken en vogels. Noppenrand om de stam voor de ketel.

Periode 1870 - 1900

AlgemeenLengte57,5 cm
Diameter2,6 cm
Pijptype buisvorm
Materiaalivoor (dierlijk materiaal)
Techniekgedreven
Kleurivoorgeel
Overige materialenzilver (metaal)
Overige kleurenblank
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
Jaar 1993
Provenance Parijs, antiekmarkt Porte de Vanves
Parijs, antiekhandel, 1993
Don Duco, De attributen van de opiumschuiver. Amsterdam, 1997. afb 4. Dit exemplaar.
Don Duco, Opium & opiumschuiven, een bronnenboek. Amsterdam, 2006. p 127, foto 80. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, tentoonstelling "Roken op z'n Chinees", 7 november - 24 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, opiumvitrine, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, opiumvitrine, v.a. 2013.