etnografische pijpen

zittende figuur met masker

Tabakspijp van aardewerk met grote cilindrische figurale ketel, vlakke onderzijde met klein lekgat en oplopende steel zonder manchet. Ketel zittende figuur, het gelaat geplaatst in een sterk uitstekend masker met holle binnenzijde, over de neus loopt een verticale tatoeage, de handen voor de buik, de schouders en navel met een halve bol geaccentueerd. Onder de filt vier concentrische ringen. Steeleind band met concentrische ringen.

Periode 1995 - 2000

Breedte14 cm
SteelLengte20,5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalaardewerk (ceramiek)
Techniekhandvorm
Kleurbruinzwart
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalWest-Afrika
LandKameroen
Regio nationaalGraslanden
VolkTikar
Jaar 2001
Provenance Tikar, Ndam Njoya Adamou
Kameroen, Mapé (dorp), 2001
Van deze maker zijn meer vergelijkbare pijpenkoppen bekend, de andere zijn sterker imitaties van historische stijlen met weinig originaliteit. De scherf is met kalk verschraald.
Arnhem, Openluchtmuseum, pijpencollectie in paviljoen Sparenburg, september 2004 - januari 2015.