meerschuim pijpen

sigarenpijp

twee naakte vrouwen, engel

Sigarenhouder van meerschuim met figurale ketel, zonder hiel en licht gebogen steel met barnstenen mondstuk met knoop. Ketel hoornvorm met langs de onderzijde een tak met bladeren, een roosvorm als ketel waarin een trompetvormige sigarenhouder. Links op de hoorn zitten twee naakte vrouwen met linten in de handen, achterzijde een engeltje. Barnstenen mondstuk met ovale knoop bij de steelaanzet. Oorspronkelijk foedraal van hout met zwart leren buitenzijde en inwendig crème fluweel en crème zijde.

Periode 1870 - 1910

SteelLengte3,5 cm
Lengte totaal11 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeel
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
Regio internationaalOost-Europa
LandHongarije (?)
Jaar 1999
Provenance Hertsberge, collectie Hugo Perquy, 1988-1999
Brussel, antiekhandel, 1988, prijs Bfr. 20.000 (Dfl. 1.120,-)
De merkwaardige afgeronde schijfvorm van deze pijp verraadt de vorm van de steen die door de snijder gebruikt werd. Het is een van de vele voorbeelden die laten zien dat van de vorm van de schoongemaakte steen zo weinig mogelijk werd weggesneden. Ook de eenzijdigheid van de voorstelling is opmerkelijk maar volgt het algemene gebruik.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 1999-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.