porseleinen pijpen

borstbeeld Napoleon Bonaparte

Tabakspijp van porselein met stummel ketel, knophiel en rechte insteeksteel met vijf insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in staand ovaal omzoomd met goudbies aankijkend borstbeeld van Napoleon Bonaparte gekleed in het uniform van de grenadiers de garde. Hiel intaglio formaatcijfer "8". Oorspronkelijke montage met zilveren klepdeksel met gestanste voorstelling van een twee ruiters met lansen.

SteelLengte3,5 cm
Gewicht71 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel stummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Jaar 2009
Provenance Riom, veilinghuis Piasa, lot 13
Parijs, collectie Musée de la Seita, 1977-2009, coll. nr J176
Marseille, collectie Eugène Jance, <1955-1977
Ned Rival, Tabac miroir du temps. Luik, 1985. catalogusnummer 613. Pipe allemande du XIXe siècle. En médaillon, le portrait de l'Empereur. Couvercle à décor de chevaux. Le tuyau en corne est surmonté d'un décor présentant le légendaire "petit chapeau". Le tournage du tuyau dessine le profil de l'Empereur. L 31 cm. (NB deze steel hoort bij object Pk 19.832)
Ned Rival, Tabak Spiegel Historiaal. Brussel, 1987. catalogusnummer 613. Duitse pijp uit de 19e eeuw. In het medaillon: portret van de Keizer. Deksel met paardendecor.
Anoniem, Collection Musée de la Seita, Objets du tabac et de ses usages. , 2009. p 5, lot 13. Dit exemplaar (afgebeeld)
Don Duco, Stummels, twee eeuwen smaakmakend. Amsterdam, 2020. afb 47. Dit exemplaar.
Luik, Musée de la Vie Wallonne, Tabac miroir du temps, 10 mei-15 september 1985. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, stummelvitrine, v.a. 2017.