etnografische pijpen

overlangs gespleten steel, draad omwonden

Tabakspijp van hout en tand met trechtervormige walrusbot ketel met uitstaande vlakke filtrand geplaatst op een licht gebogen houten steel met een ruitvormige diameter, naar het eind dunner met separaat mondstuk van walrusbot met knoop. De twee delen van de steel bijeengehouden met een koordje van vissenhuid.

Periode 1900 - 1930

Breedte3 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalwalrusbot (dierlijk materiaal)
Kleurbruinig
Overige materialenhout
Afwerking draadomwonden
ContinentAzië
Regio internationaalSiberië
VolkInuit (Eskimo)
Jaar 2009
Provenance Parijs, Piasa, veilinghuis Nouveau Drouot, lot 197
Parijs, collectie Musée de la Seita, 1994-2009, coll nr 1387
New York, G. Gerena, koop 20-01-1994
Volgens de literatuur zijn sommige pijpen met zeehondenhuid of robbenhuid samengebonden, hier lijkt echter eerder sprake van darmsnaren of pezen.
G. Gerena uit New York geeft bij de verkoop in 1994 als herkomst Point Barrow, Verenigde Staten op (noordelijkste punt van Alaska).
Anatole Jakovsky, L'Épopée du tabac. Parijs, 1971. p 153. Dit exemplaar (tekening)
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: De tabakspijp bij de Eskimo's. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: De tabakspijp in Noord-Siberië. Dit exemplaar.
Parijs, Musée de la Seita, permanente presentatie, 1994-2000. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2010.