houten pijpen

galjoen met kanonnen

Tabakspijp van hout met figurale ketel, de steel in de ketel geïncorporeerd. Ketel de vorm van een galjoen met driedelig dek waarop kerfsneeversiering, halverwege met een tinnen montage waarin verdiept een vierkante ketel met afgeschuinde hoeken, de bovenrand gegraveerde eigendomsmerken (IH ?) en tweemaal het silhouet van een eenvoudig bootje, aan beide zijden van het schip de geledingen van de verdiepingen met banden zichtbaar en de geschutspoorten met negen tinnen nagels geaccentueerd, de steven puntig, in de spiegel drie nagels en een dun gat voor een pijpensteel van metaal (rest nog achtergebleven).

AlgemeenHoogte3,5 cm
Lengte8,9 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalpokhout? (hout)
Kleurbruinig
Afwerking tinmontage, tinnen nagels
LandNederland
Regio nationaalNoord-Holland
PlaatsHoorn (?)
Jaar 2009
Provenance Hoorn, collectie Wil Snip, 1998-2008
Don Duco, Twee vroege tabakspijpen in de vorm van een schip. Amsterdam, 2009. afb 1a-g. Dit exemplaar.
Hoorn, Westfries museum, afdeling archeologie, permanente presentatie, 1999-2009. Collectienummer 13360.