houten pijpen

zilverbeslag met staande zotjes en bladeren

Tabakspijp van hout met Ulmvorm ketel, ronde onderzijde zonder markering en oplopende steel met dunne manchet. Ketel en steel beslagen met reliëfmotiefjes in zilver, rond de ketel driemaal een staand zotje met een bloemenmand op het hoofd, de middelste zonder benen, langs de rand een opengewerkte band met geometrisch geordende roosjes en bladmotiefjes, op de steelovergang links en rechts twee blaadjes. Oorspronkelijke montage met koepelvormig klepdeksel met klemveer en zilveren manchetring met borgoog.

Pijptype manchetpijp
Pijpmodel Ulmvorm
Materiaalwarrelhout (hout)
Techniekgefreesd
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Afwerking gemonteerd
LandDuitsland
Regio nationaalBaden-Württemberg
PlaatsUlm
Merkteken zilvermerk 13 (ingeslagen, dekselring)
zilvermerk JB (ingeslagen, dekselring)
Jaar 2009
Provenance 's-Graveland, Arjan de Haan
München, particulier bezit, 2009
Don Duco, Ulmer Kloben, een Schwäbische vinding. Amsterdam, 2017. afb 8. Dit exemplaar.
Benedict Goes, Tabakspijpen, kunstwerkjes in hout. ZandvoortMétier, 3/11. p 32. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Ulmer Kloben", 15 juli - 31 december 2022.