etnografische pijpen

gouden kiseru

Tabakspijp van goud, zogenaamde kiseru met kleine trechtervorm ketel, zonder hiel staande op een rechte zich licht verwijdende steel, dun bamboe roer en mondstuk dat zich langzaam verjongt naar het eind zonder knoop. Ketel onversierd, beide steelstukken omgaand gezwart lint als een spiraal. Steeleind bij ketel ingeslagen "K20", steeleind mondstuk ingeslagen Chinees merk. Bamboe steel gebrande decoratie van wolkmotieven.

Periode 1840 - 1900

Lengte totaal18,5 cm
Gewicht23 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel kiseru
Materiaalgoud (metaal)
Techniekgesmeed
Kleurgeel
Overige materialenbamboe (hout)
Afwerking gezwart, spiraalsgewijs
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandJapan
Merkteken Chinese karakter (ingeslagen, steeleind)
"K20" (ingeslagen, steeleind)
Jaar 2009
Provenance Zutphen, Jos Ott, antiquair
Brussel, particulier bezit, <1972-2009
Parijs, antiquair, 1970-1972
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Een gouden kiseru voor dames. Dit exemplaar.
Benedict Goes, Roken, pruimen, snuiven en schuiven in het Verre Oosten. Verzamelkrant, /, 2011. p 20. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Een gouden kiseru voor dames. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, werkkamer, kiseruvitrine 1, 2011 e.v.