etnografische pijpen

waterpijp

trompetvorm met zadel voor tabak

Tabakspijp van pakton, waterpijp met conische voet waarop een hoornvormig waterreservoir dat overgaat in een lange dunne opgaande steel met gebogen eindstuk en mondstuk. Bovenzijde reservoir een gecontourneerde ruitvormige plaat waarop een ketelinzet waarin een separate ketel schuift met cilindrische opbouw en inwendig een rooster. Witmetaal geheel gegraveerd met voorstellingen van planten en dieren waaronder vleermuizen, kraanvogels afgewissend met wolkjes, cirkelvormige eind van de hoorn drie staande Chinzen met ervoor een meisje met opgeheven handen. Ketel rondom vleermuizen in verschillende posities. Voet onderzijde gegraveerd met reeks Chinese karakters. Bijbehorende witmetalen zijtas bestaande uit een doorboorde gebogen plaat die om de pijpenkop hangt waaraan een doos met klepdeksel en twee cilindrische houders voor gereedschapjes. Alle zichtbare oppervlaktes gegraveerd met repeterend motief van bloemen en bladeren.

Periode 1870 - 1910

AlgemeenHoogte56 cm
Breedte18 cm
Pijptype steelpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalpaktong (metaal)
Techniekgesmeed
Kleurblank
Afwerking gegraveerd
ContinentAzië
Regio internationaalOost-Azië
LandChina
PlaatsSuchow
MakerFirma Chang-te-tai
Jaar 2009
Provenance Hilversum, Ron de Haan, 2008-2009
Gouda, Museumgouda, depot De Moriaan, 1939-2008
's-Gravenhage, collectie J. de Sonneville, 06-04-1939
Vgl. APM 24.515 zelfde type maar met extreem lange steel.
Don Duco, Aanwinsten: Waterpijpen uit China. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 6/11, 2009. afb 2. Dit exemplaar.
Gouda, Stedelijk Museum De Moriaan, permanente presentatie op vitrine binnenkamer, 1939-1988.