tabakscuriosa

pijpenkas

wandelstokvorm met kerfsnijwerk

Pijpenkas van hout in de vorm van een wandelstok met knopvormige bovenzijde waaruit een achtkante stok die halverwege zich verdunt en rond wordt, aan het eind een messing huls als versteviging. Kas opent met een schuifsysteem over de volle lengte, het eindstuk schuift in de messing huls. Gesneden decoratie in kerfsneetechniek van velden en banen met gestapelde streepjes en kruizenbanden. Inwendig ruimte voor een pijp met een steellengte van maximaal 62 centimeter.

AlgemeenHoogte7 cm
Lengte85 cm
Materiaalhout
Kleurbruin
Gebruikssporen geen
LandNederland
Regio nationaalFriesland (?)
Jaar 2009
Provenance Hilversum, Ron de Haan, 2008-2009
Gouda, Museumgouda, depot De Moriaan, 1948-2008
Utrecht, mejuffrouw W. Schouten, november 1948
De ruimte in de steel is langer (64 centimeter), maar bij het uitnemen van de pijp aan de hiel schuift de pijpensteel in de uitholling iets door. Een standaard 21 maats pijp past dus in deze kas, de 25 duimer is met 65 centimeter net iets te lang. Gezien het formaat van de ketelruimte is deze kas bestemd voor een standaardpijp gemaakt tussen 1720 en 1740, het overgangsmodel naar ovaal (basismodel 3) van rond 1740 past nog net, daarna is de pijpenkop te groot en steekt de hiel te ver uit.
Als materiaal voor kassen is vaak buksuspalmhout gebruikt, hier eerder beukenhout.
In de aantekeningen van William Bragge komt een vergelijkbaar versierde kas voor maar kort, die wordt aangeduid als Norvegian style.
Gouda, Stedelijk Museum De Moriaan, permanente presentatie, zaal, 1948-1988.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 2, v.a. 2009.