etnografische pijpen

man zittend op de steel

Tabakspijp van hout met trechtervormige ketel met vlakke onderzijde, rechte steel op eenderde van de onderzijde aangezet met figurale decoratie en schijfvormige manchet. Ketel bovenzijde en onderzijde bedekt met plaatmetaal van zink met ingeknipte getande randen vastgezet, ketel inwendig plaatijzer. Steel zittend tegen een blokvorm een mannetje, de knieën licht gebogen, de armen gebogen de onderarmen voor zich uitgestrekt, met zwarte verf een jak en het haar aangezet. Steel zeventien afwisselend brede en smalle banden van plaatzink, aan de onderzijde vastgevouwen. Manchet kopse zijde plaatzink met ingeknipte tandlijst rondom vastgezet.

Periode 1920 - 1940

SteelLengte25,5 cm
Lengte totaal61 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel trechtervorm
Materiaalhout
Kleurbruinig
Overige materialenplaatmetaal (metaal)
Afwerking verf, zwart
Gebruikssporen ongerookt
ContinentAfrika
Regio internationaalCentraal-Afrika
LandAngola
VolkOvimbundu
Jaar 2008
Provenance Lissabon, Alexandrina Andrade, etnografische handel
Lissabon, particulier bezit, 2008
Don Duco, Aanwinsten: Houten pijpen uit Portugees Afrika. AmsterdamNieuwsbrief Pijpenkabinet, 5/9, 2008. afb 3. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Aparte pijpen uit Angola", 12 mei 2016 - 20 augustus 2016.