varia objecten

borstbeeld

borstbeeld vrouw met kroon

Borstbeeld in meerschuim voorstellend de buste van een vrouw met Habsburgse kin en opgestoken haar in Empire-kapsel, waarin een parelkroon, langs haar boezem smalle kledingplooien, geplaatst op een sokkel met concentrische ringen, het geheel gelijmd op een gedraaide houten pied-de-stalles in zwart. Onderzijde sokkel etiket met blauwe rand en nummer "52/26".

AlgemeenHoogte13,5 cm
Diameter4,8 cm
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelwit
Overige materialenhout
Overige techniekengedraaid (draaibank)
Overige kleurenzwart
Gebruikssporen geen
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Jaar 2007
Provenance 's-Graveland, Arjan de Haan
Ruhla, collectie Alexander Ziegler, <1980-2004
Volgens zeggen een bij-artikel van een pijpenfabrikant/snijder in meerschuim bestemd voor een (wereld)tentoonstelling maar afgaande op de kwaliteit eerder een skulptuurtje door een beeldhouwer. De sigarenhouder met dit zelfde ontwerp is bekend.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 13. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Jean Perron herontdekt", 14 maart - 7 mei 2016.