porseleinen pijpen

liggende vrouw met blote borst

Tabakspijp van porselein met cilinderstummel ketel, knopvormige hiel en rechte insteeksteel met drie insnoeringen. Ketel voorzijde handgeschilderd in rechthoek afgezoomd met bies van bladgoud een achterover liggende vrouw met deels ontblote boezem, de rechterarm achter haar hoofd, gekleed in een blauw plooigewaad, tegen de achtergrond groene geplooide gordijnen. Ketel keerzijde in zwart "KOCH SEINEM WEINRICH". De ketelonderzijde vervangen voor een gedraaide zwarte buffelhoornen basis met knophiel en insteeksteel. Vlak witmetalen klepdeksel met knopje als sluiting, inwendig stempel met "NEU.SILBER".

KopHoogte11 cm
SteelLengte3,5 cm
Gewicht102 gram
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel cilinderstummel
Materiaalporselein (ceramiek)
Techniekgedraaid (pottenbakkersschijf), gegoten ceramiek
Kleurwit
Overige materialenwitmetaal (metaal), buffelhoorn (dierlijk materiaal)
Afwerking glazuur, meerkleuren
LandDuitsland
Regio nationaalBerlijn (deelstaat) (?)
Merkteken "NEU.SILBER" (ingeslagen, deksel)
Jaar 2007
Provenance 's-Graveland, Arjan de Haan
München, particuliere collectie, 1998-2007
Naar schilderij van Karl Joseph Aloys Agricola (1779-1852) met als titel Die Schlafende.
Groningen, Noordelijk Scheepvaartmuseum, tentoonstelling "Land van Belofte, Prostitutie in het A-Kwartier", 16 december 2016 - 2 april 2017.