pijpen overige materialen

kalebas in etui

Tabakspijp van kalebas met trechtervormige ketel, ronde onderzijde zonder hiel en oplopende insteeksteel. Ketel inwendig van gedraaid blokmeerschuim. Oorspronkelijke montage met gebogen barnstenen mondstuk met knoop. Bijbehorend foedraal met zeemleren binnenzijde en lichtbruine leren buitenzijde met goudbies, bij de sluiting "ECHT BARNSTEEN".

Periode 1910 - 1940

SteelLengte4,5 cm
Lengte totaal13 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel kalebas
Materiaalkalebas (organisch materiaal)
Kleuroranjebruin
Overige materialenblokmeerschuim, barnsteen (steen), leer, zeemleer (dierlijk materiaal)
LandNederland (?)
Jaar 2006
Provenance Amsterdam, Ineke Hellingman
Amsterdam, Lodewijk Houthakker, <1980-2006
Geproduceerd voor de Nederlandse markt.
Don Duco, Fabels en feiten over de meerschuim pijp. Amsterdam, 2009. afb 59. Dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Kalebassen van Sherlock", 1 november 2017 - 31 januari 2018.