houten pijpen

borstbeeld op voet met pijp erin

Tabakspijp van hout met figurale ketel, zonder hiel en rechte insteeksteek. Ketel hoofd van een man met snor en baard en tulband op het hoofd, vlot en volkskundig gesneden, de ogen van glas, montage met een buffelhoornen mondstuk met knoop. De pijp te plaatsen in een standaard in de vorm van een borstbeeld zonder armen met smalle kraag, op een ronde gedraaide voet, aan de onderzijde met groene stof beplakt.

Periode 1880 - 1910

AlgemeenHoogte16 cm
Breedte7 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), glaspasta (anorganisch materiaal)
Gebruikssporen slijtage
LandFrankrijk (?)
Jaar 2006
Provenance Juprelle, pijpenbeurs Le Perron
Tongeren, antiekhandel, c. 1993
Don Duco, Prunus als alternatief voor rookgerei. Amsterdam, 2018. afb 37. Dit exemplaar.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, 2006-2013.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, voorkamer, kabinetkast, v.a. 2013.