meerschuim pijpen

sigarenpijp

eikenblaadjes en twee eikels

Sigarenhouder van meerschuim met conische sigarenhouder geplaatst in een figurale voorstelling op een hoornvormige pijp, zonder hiel en met korte rechte tige. Ketel een eikeltje, de bovenhelft van barnsteen, de basis van meerschuim om de steel aan weerszijden tweemaal drie eikenbladeren, een klein eikeltje naar de roker gewend, eveneens van barnsteen. Oorspronkelijk gebogen barnstenen roer met afgeplat eind met knoop. Bijbehorend foedraal van hout met roodbruine leren buitenzijde en inwendig rode fluweel en roodkleurige zijde.

Periode 1900 - 1920

SteelLengte3 cm
Lengte totaal5,5 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel figuraal
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurgeelbruin
Overige materialenbarnsteen (steen), leer (dierlijk materiaal), stof (textiel), hout
LandDuitsland (?)
Jaar 2006
Provenance 's-Gravenhage, Christopher Masondi, 2005-2006
's-Gravenhage, collectie Robbert de Graaff, <1970-2005
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.