houten pijpen

sigarenpijp

kunstdraaiwerk

Sigarenhouder van weichselhout met cilindrische ketel met onder de filt een randje, puntige onderzijde met knopje, ketelinzet van meerschuim met licht tapse vorm, de steel aan de zijkant van de ketel geplaatst in een cilindrische basis met boogvormige dun uitgedraaid eind met balletje, een baluster bovenaan de ketelhouder waarin een opgaand recht weichselhouten roer met zwart buffelhoornen eindstuk waarin een gedraaide blankhouten beet met knoop.

Periode 1870 - 1910

Breedte2 cm
SteelLengte1 cm
Lengte totaal44 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalkersenhout (hout)
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurbruin
Overige materialenbuffelhoorn (dierlijk materiaal), blokmeerschuim (steen)
LandDuitsland
Jaar 2006
Provenance 's-Gravenhage, Christopher Masondi, 2005-2006
's-Gravenhage, collectie Robbert de Graaff, <1980-2005
Don Duco, Prunus als alternatief voor rookgerei. Amsterdam, 2018. afb 10. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.