houten pijpen

rustiek

Tabakspijp van weichselhout of kersenhout met cilindrische ketel, lensvormige onderzijde zonder hiel, steelinzet op eenderde onder de bodem. Kersehout met aan de buitenzijde van de ketel de bast van het hout, de onderzijde rond gefreesd en gepolijst. Oorspronkelijke oplopende steel van zelfde hout uit twee delen, het stuk bij de pijpenkop geschild, het laatste deel dikker en nog met de bast, daarin een dunner roer met ringetje aan het eind en iets afgeplatte beet.

Periode 1910 - 1930

Pijptype insteekpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalkersenhout (hout)
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurbruin
LandFrankrijk (?)
Jaar 2006
Provenance Brussel-Waterloo, rommelmarkt
Brussel, particulier bezit, <2000-2006
Don Duco, Prunus als alternatief voor rookgerei. Amsterdam, 2018. afb 16. Dit exemplaar.
De Rijp, Museum In 't Houten Huis, tentoonstelling "In rook vervlogen, vier eeuwen tabaksgebruik", 6 augustus - 19 november 2006.